COPYRIGHT © SONICJAM ALL RIGHTS RESERVED.

浅草九倶楽部

WEB /
NOV. 2016
WORK 0114
PLANNING / DIRECTION / DESIGN / DEVELOPMENT

新しい、下町の劇場

日本が誇る世界の下町、浅草はひさご通りに全く新しいエンターテインメントの坩堝が誕生します。
「浅草九劇」そう名付けられたその劇場のシンボルは、ウズマキ。
紐解くは狂騒のエンターテインメント—。

2017年春の劇場OPENに向け、ティザーサイトをチケット予約サイトとして再構築しました。

「エンターテインメントの聖地・浅草から、世界に発信する小劇場」をメインテーマに、浅草の文化・浅草を取り巻く人々にフォーカスしたティザー版浅草九倶楽部は、音と映像で浅草の持つ猥雑さ・艶を演出しました。
今回プレイガイドとして具体化するにあたり、公演情報・スケジュールを掲載しつついかに業務的でなく、且つ観劇の中心層となる30〜40代OLに訴求できるかを主軸に据え、お客様と二人三脚でマスターデザインを策定しています。

カード型のレイアウトに各コンテンツのテーマカラーを設定し、情報が1ページ内に集約され過ぎないよう配慮。
同時に「個性ある浅草の小劇場」という特色を表現するため、オープニングmovieにはコラージュ画像を多用した、猥雑でポップな要素を詰め込んでいます。

強烈なオープニングとシンプルなレイアウトの調和が、新しいユーザー体験を提供します。

https://asakusa-kokono.com/

A new downtown theatre

Asakusa is a downtime area that's known worldwide, and its Hisago Street has become the melting pot for a completely new form of entertainment.
The symbol of the theater named "Asakusa Kyugeki" is a spiral.
Unraveling it is a form of wild entertainment.

For the spring 2017 opening of the theater, we redesigned the teaser site as a ticket reservation site.

With the main theme of "A small theater coming to the rest of the world from the holy land of entertainment, Asakusa", a Teaser-Asakusa Kokono Club that focused on Asakusa culture and the people involved in it performed a representation of the chaos and charm that Asakusa has using sound and images.
While the play guide was formed to release information about performance and schedules, it eschewed being businesslike and instead aimed to appeal to the 30-40 year old women who are the core audience for this type of theater, and a master design that aimed for cooperation with them was created.

Using a card-style layout, each piece of content was given a "theme colour", and they were collected in such a way that no one page held too much information.
At the same time, in order to convey the specific trait of "a small and unique Asakusa theater", the opening movie used a variety of collage images, and was packed with sordid pop elements.

This harmonious combination of intense opening and simple layout provided a new experience for users.

https://asakusa-kokono.com/

ユーザー目線のコンテンツ管理

「浅草九倶楽部」では、コンテンツ管理システム(CMS)として「CraftCMS」を導入しています。

CraftCMSは開発者視点、ユーザー視点双方から"コンテンツファースト"をコンセプトとして掲げているCMSです。
承認フローやメール管理、SEOなどカスタマイズの柔軟性が高いためプラットフォームとして採用しやすく、かつユーザーが使いやすいUIを提供しています。

日本語によるレファレンスはまだ少ないですが、今後選択肢のひとつとして名前が挙がることが増えてくると考えられます。

公式ページはこちら(英文のみ)

User-level content management

The Asakusa Kokono Club employs CraftSMS has a Content Management System (CMS).

CraftCMS works on the concept of "content first" from both the point of view of the user, and that of the developer.
It is easy to adopt as a platform due to the flexibility of customisation of aspects such as the approval system, e-mail management, and SEO, and offers a user-friendly UI.

While there are few references to it in Japanese, it seems likely to become a popular choice for many going forward.

Official Site

STAFF LIST

COPYRIGHT © SONICJAM ALL RIGHTS RESERVED.